сряда, 27 юни 2007 г.

~*~Istoriq na grafitite~*~

През последните няколко години графитите в България започват да придобиват голяма популярност сред младите хора и да заемат все повече място в ежедневния живот на жителите на големите градове. Те са неразделна част от градската култура, макар че твърде често се подценяват като явление и се движат на границата със субкултурата поради неконвенционалните си носители (напр. стени, изоставени автомобили, вагони и т.н.) и разположение (подлези, гари, индустриални зони и т.н.). Графитите са територия основно на тийнейджърите и младежите, функционирайки като една от формите за тяхното представяне в публичното пространство.
В световен мащаб графитите стават популярни с рисунките и знаците, тръгнали от Бронкс и Бруклин и бързо разпространили се в Ню Йорк през 70-те години на 20 век и свързани с хип-хоп културата. Това е реакция в цвят и форми срещу богатите младежи от "добрите" квартали, израз на уличната култура на бандите (които с графити си маркират територията), "нощните птици" и дилърите на не съвсем законни стоки.
Рисуването на графити твърде често се обвързва с хип-хопа и брейка - през 70-те и в началото на 80-те години, а след това с рапа и всичко, свързано с него - мода, жаргон, субкултурата на онези, които предпочитат да живеят на ръба или извън закона. Това се случва главно в американските мегаполиси, но не подминава и Европа, където графитите добиват голяма популярност благодарение на поредица от телевизионни предавания за тях и с навлизането на Интернет. Освен статии в lifestyle списания, се публикуват и много сериозни монографии и книги - Subway Art на Хенри Чалфънт и Марта Купър, Wild Style на Чарли Ахърн, Style Wars на Тони Силвър, Spray Can Art на Хенри Чалфънт и Джеймс Пигофф, които катализират разпространението на "аерозолното изкуство" в Европа.
В България графитите започнаха развитието си през последните 4-5 години, като все още са в начална фаза на развитие и като изразно средство, и като качество на изображението. Има обаче и много добри "парчета" - деца на смесицата между цветен спрей, стена, въображение, талант и опит.
За разлика от прародителите им в Щатите, у нас те не са средство за маркиране на територия или социален бунт срещу закоравелите норми на обществото, а изразяват желанието на творците за изява и задоволяват нуждата на създателите им да провокират интереса към себе си. Правят се от хора с най-различни художествени заложби и подготовка - както от такива, които никога не са се занимавали професионално с рисуване, така и от учещи в художествените гимназии или в Художествената Академия.
Последователите на графити движението в България се чувстват съпричастни към хип-хопа и рапа, като появата на все повече български групи и изпълнители в тези жанрове създава благотворна среда за съчетанието между звук и визия.

Няма коментари: